måndag 27 oktober 2008

Film Noir

Var på ett jättetrevligt 40-årskalas i lördags. Det var min 38-åriga svägerska Kristina som fyllde 40 :-) Massa sköna människor... Och jag kunde såklart inte lämna kameran hemma. Passade på att leka lite med en handhållen blixt. Min son tyckte det hade lite Film Noir-stuk över sig. Och kanske det? Så jag fick ju ta en bild, göra den svartvit och öka kontrasten.
Film Noir är en ljussättning som började användas i gamla svartvita skräckfilmer för en massa år sedan. Nu är det en cool ljussättning också för stillbilder, som gör att de får lite "gammal film" över sig...

Detta är inte Kristina. Hon skulle definitivt döda mig om jag la ut en bild på henne. Så offret är Ellen. Och du Ellen, innan du anmäler mig för att ha lagt ut denna bild utan ditt tillstånd, kontakta mig, kanske kan vi göra upp i godo :-)

2 kommentarer:

michael sågerås sa...

Coolt Benny! Nu kanske jag ska passa mig för vad jag skriver (ifall personen på bilden läser detta), men bilden passar in som Halloween-noir:-). Svart, lite gammal skräckfilm. Skitsnyggt!

Själv kan jag inte fotografera just nu, kameran är på service (fetfläckar på spegeln). Tråkigt, men det är inte skoj att pilla bort en 4-5 fläckar från varje bild heller.

Ha det bra/Michael S

Benny Ottosson sa...

Hehe, Ellen kommer nog förstå vad du menar :-)

Ljus är ju det som gör bilder, och det är lite kul att leka med. Kanske kommer man behärska det bättre så småningom också.

Tråkigt med kameran, men den kommer väl tillbaka...

Tack för din kommentar Michael! På torsdag ska vi bortåt dina trakter, till kompisar i Kalmar.