lördag 13 oktober 2007

Jag har Photoshoppat i skogen!

Jag blev nog mer påverkad än jag trodde av mailet från Erik Malm jag fick häromdagen. Har funderat mycket på att ha en egen stil och att ha en filosofi med sitt fotande. Han menar att för sin egen tillfredsställelse känns det bra (för honom) att skapa bilderna på platsen. En annan fotograf som påverkar mig mycket är Terje Hellesö. Jag kikar ofta i hans underbara bok "Min plats i ljuset". Terje skapar också sina bilder i kameran.

Jag är såld på vinjettering (som någon kanske märkt). Idag när jag satt och fotade ett höstlöv, fick jag helt plötsligt se vinjetteringen i "verkligheten". Hur skuggorna föll. Jag la runt armen och fick vinjetteringen som jag ville ha den. I skogen! Det låter inte märkvärdigt, men det var en lite aha-upplevelse. Kanske att man håller på att lära sig se ljuset, som ju all fotografering handlar om. Att "måla med ljus". Sen blev det såklart en bild ordentligt bearbetad också :-) Jag älskar ju PhotoShop :-)


1 kommentar:

michael sågerås sa...

Det är hur snyggt som helst med vignettering och i all synnerhet på den sortens bilder som du visade prov på idag. Fortsätt att vignettera, det blir inte fel.

Mvh/Michael S