lördag 22 december 2007

En stjärna lyser så klar

Igår var vi på en underbar julkonsert i Grebbestads kyrka. Det var kyrkokören och kören Chorus som stod för sången. Och den vackraste julsång jag vet var som tur var med.

En stjärna lyser så klar
- är en svensk översättning av den norska julsången En stjerne skinner i natt. Melodin är skriven av Tore W. Aas och texten av Eyvind Skeie och den utkom första gången på cd:n Tusen julelys med Oslo Gospel Choir 1992. En stjärna lyser så klar finns med på Carolas julskiva Jul i Betlehem där Ingela "Pling" Forsman stått för den svenska texten.

God Jul!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland kan det vara speciellt att gå till kyrkan, något man gör för sällan egentligen. Jag och flickvännen funderar på att gå på midnattsmässan i domkyrkan här i Karlstad på julafton.

God jul och gott nytt år!

Benny Ottosson sa...

Det är sant. Det är verkligen rofyllt. Vi ska såklart gå på julottan oxå :-)

God Jul o Gott Nytt År på dig själv!

michael sågerås sa...

En stjärna lyser så klar är nog den vackraste och mest finstämda sången vid jul som finns, tycker jag. Det är så snygga harmonier i den melodin så man ryser.

Jag ska gå till kyrkan på Juldagen och lyssna på Johan Stengård och Jan Malmsjö och någon mer som jag inte vet namnet på. Det blir min sakrala del av julen.

Ha det bra/Michael S

Benny Ottosson sa...

Johan Stengård och Jan Malmsjö lät ju inte helt fel. Hoppas det blir kanon Michael!