måndag 3 mars 2008

Jag heter Benny och jag är prylbög!

Jag ska gå med AP (Anonyma Prylbögar). Och jag som anklagade min son. Undrar var han fått det ifrån :-) Jag har köpt en ny kamera. En Nikon D300. En D3 kändes lite avlägsen och min D80 hade säkert räckt ett tag till. Men nu är det gjort. Vad jag förstår är kameran grymt bra. Så det ska bli riktigt kul. Jag har motiverat mig med att vi har just nu 10 bröllop i sommar, jag ska gå en del roliga kurser och workshops i vår, levererar bilder till en bildbyrå med allt större bildkvalitetkrav, och nu vill jag verkligen ha den bästa kameran jag har råd med. Men så tror jag ju som alla andra galna prylbögar att mina bilder automatiskt blir bättre med en dyrare kamera... Ja, ja... Vi får väl se...

Detta var allt jag hann åstadkomma i kväll. Det kommer förhoppningsvis mer och bättre inom kort.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så roligt med ny kamera! Väntar med spänning att få höra vad du tycker om den, själv har jag bara sett den på bild! Ha ha!
Jag kan ju då snabbt räkna ut att jag måste vara prylflata då! Tjej har jag ju och första Wacombrädan blev inköpt igår;)

michael sågerås sa...

Jag kan sälla mig till AP jag också även om jag inte har bytt kamera (lär mig först hur det fungerar med systemkamera) men det kommer säkert inom en snar framtid. Med tanke på det jag köpt senaste året så är jag säkert välkommen på era möten:-)

Ska bli skoj att se bilder tagna med nya kameran framöver och på plats i påsk.

Ha det gott och var försiktig med kameran när du vänder dig i sömnen.../Michael S

Benny Ottosson sa...

Tack för era kommentarer. Det kommer ganska frekvent med bilder framöver... Och säkert kommentarer om vad jag gillar kameran.

Anonym sa...

Haha, du kunde inte motstå frestelsen. :D

Jag är överlag nöjd med min D80, men jag börjar irritera mig på att den är riktigt dålig på iso-tal över 400.

Tycker även att ljusmätningen inte alltid är så konsekvent. Sen hade det varit bra med en vädertätad kamera, men för att det ska vara någon idé bör man ju även ha vädertätad optik, och det växer inte på träd. Är Nikon 70-200 vädertätad förresten?

I fullt dagsljus och morgon/kvällsljus tar dock D80 otroligt bra bilder.

Benny Ottosson sa...

Ja, 70-200 ska vara vädertätad enligt min son. Som läser allt... Jag var egentligen inte missnöjd med D80n, men vi har massor av jobb i sommar, och jag fotar en del inomhus, bordtennis, dans, fotboll för vår lokaltidning. Även bröllopen i kyrkan. Och på höga ISO-tal är D300 grym (sägs det). Sen hade jag pengarna, så det gjorde valet lite lättare :-) Först inkomster sen utgifter :-) Jag kommer också behålla D80-huset för att ha som andrahus när jag fotar viktiga saker ensam. Jag kan också ha den vid bröllop med ett annat objektiv på... Du hör att jag motiverat köpet bra för mig själv Magnus :-)

Malin H sa...

Hej Benny!

Hoppas du får stöd i din grupp ;)

Malin - som också kan vara prylbög, fast bara ibland och det brukar gå över efter ett tag.

Men jag älskar min D200...;)

Benny Ottosson sa...

Tack för din kommentar Malin. Jag vi får se hur det går med AP :-) Jag försöker "bota" min son, men är tydligen inte bättre själv. Ska försöka bättra mig...

D200 är ju en jättebra kamera. Och jag vet ju att det inte sitter i antalet megapixels...

Har Terje också kvar sin D200?

Anonym sa...

Jag ÄR prylflata! Det blev en D80 nu på morgonen;)

Anonym sa...

Hmmm... Jag verkar återkomma då och då till detta inlägg, passar mig;)
Har en liten fråga, (nu igen)
Blixt, är det en SB-800 jag ska satsa på? Har ju som ingen koll alls... Men vill abslolut inte behöva komma på om några veckor att jag köpt en blixt som inte räcker till, (håller på att börja lära mig hur jag fungerar *fniss*) men det ska väl den göra och mer därtill?
Det verkar som jag blir av med D40x:en ikväll vilket innebär en fin slant på Kamerakontot.
Jihoo!