söndag 13 januari 2008

Jag slutar som fotograf!

Och börjar som bildskapare. Då kanske det inte är så viktigt vad jag gjort, och inte gjort, i PhotoShop. Jag menar inte att man ska låta bli att tala om vad man gjort med en bild. Tvärtom, kan jag reta mig på bilder, där fotografen inte säger hur en speciell effekt är gjord. Är den gjord direkt vid fotograferingen eller i datorn? Det händer nog att jag slarvar med det själv också... Men jag brukar försöka tala om vad jag gjort.

Jag sålde en stor canvastavla i somras till ett par i England. Det var en naturbild. Och naturbilder (eller naturfotografer) är extra känsliga för bildbehandlingar :-) Bilden var en HDR. Om dom nu fick reda på att det delvis var gjort i datorn, hade dom då ringt mig och bett att få pengarna tillbaks? Tror inte det. Våra vänner som vi besökte i Kalmar i helgen ville ha gårdagens bild på Kalmar slott som en canvastavla. Jag frågade om de ville ha originalbilden eller den jag hade fixat med i datorn. De valde den datorbehandlade direkt (fusk-HDR). Så för den som ser bilden verkar inte sättet vara intressant. Däremot slutresultatet.

Kanske vi ska införa kvalitetsmärkning på bilder - "Garanterat obehandlad i dator"... Jag tror det är svårast att ställa om för proffsfotografer som jobbat en massa år på "filmtiden", och kanske framförallt för naturfotografer som vill visa naturen precis som de såg den. Och visa att man kan återspegla vår vackra natur, med enbart kamerans hjälp. För nya fotografer är datorn en självklarhet.

Sen finns det ju andra avgörande faktorer för om en bild är bra som t ex komposition, timing, vinklar, perspektiv mm...

Jag fotar bl a bröllop och reklam. Där behandlar man ju alltid bilderna i PhotoShop. Det är väl inte nåt konstigt med det? Och brudparen brukar aldrig fråga vad man gjort i PhotoShop...

Så hädanefter ska jag kalla mig bildskapare. Inte fotograf :-)

8 kommentarer:

michael sågerås sa...

Hej Benny!
Du ska inte sluta som fotograf men däremot ska du fortsätta göra en del av dina fina bilder till HDR eller någon annan teknik som passar in. Jag tycker det du skrev var mycket bra, det märktes faktiskt att du retat upp dig lite (det gjorde jag med) och det har du din fulla rätt att göra. Sedan är det säkert så som du skriver att den förra generationens fotografer (dem med film i kameran) tycker att det vi andra gör med kamera och dator är ren skit. Men så är det ju, var tid har sin tjusning och det är bara att försöka gilla läget. Något som du verkligen har gjort. Själv är jag inte i närheten av att ta sådana bilder som du men däremot är jag bra på att behandla dem jag tagit i datorn. Nä, fortsätt med det du gör. Ja och många fler med mig uppskattar dina bilder. HDR eller inte.

Ha det nu gott/Michael S

Benny Ottosson sa...

Tack för kommentaren Michael! Det är en intressant diskussion...

Lollo sa...

Hej Benny, har kollat in lite vad som skrivits,, vill bara säga, fortsätt med det du håller på med (det vet jag att du gör oxå) det är mkt bra. Sen det här med efterarbete: skillnad mellan, stenålderns bearbetning i mörkerrummet och dagens i datorn,,jag personligen, tycker detta är för det första, inte så kladdigt, behöver inte avskärma mig från övriga familjen i ett mörkt rum och vara rädd att ngn öppnar dörren:=)sen, en bild är en bild, det är väl underbart att man kan tex rädda en bild i datorn, som kanske annars bara hade åkt i papperskorgen, själv tycker jag det är så himla roligt att sitta med mina gamla dia, och fixa och trixa och faktiskt kunna se att det går att få dom riktigt acceptabla,,men oavsett det som skrivits, tycker jag din benämning på Bildskapare va mkt bra,,MVH Lollo

Benny Ottosson sa...

Tack Lollo! Kul att höra din åsikt.

michael sågerås sa...

Hej igen!
Jag har en tanke om att starta en blogg/hemsida där man bara visar och kommenterar bildskapande fotografier. Vad säger du om det? Kan det vara något eller är jag ute och svävar?

Ha det/Michael S

Benny Ottosson sa...

Vet inte Michael. Tanken är god, men alla bildsidor idag har ju även "manipulerade" bilder. På fotosidan.se t ex fyller du bara i om bilden är det eller inte. Så frågan är hur mycket intresse du skulle få för en sån sida. För det är ju inget unikt iofs. Men allt handlar ju om marknadsföring. Så klarar du att få dit folk och få dom att tycka att "där vill jag vara med" så är det bara att tuta och köra :-)

Anonym sa...

Helt ärligt så förstår jag inte riktigt diskussionen... en bild är en bild hur den än har blivit skapad...

I de flesta fall är väl istället tanken att bilden ska förmedla en känsla, hmmm.. undrar om jag har skrivt det här förut?... :) och om den känslan blir förstärkt genom datamanipulation eller genom filter och komponeringsmanipulation hör väl inte hit?...

De flesta bilderna är på något sätt en illusion och bara genom att välja att inte visa hela bakgrunden eller bara en del av bilden så har vi som skapar med bilder valt att manipulera verkligheten på något sätt...

Du gör inget fel... och så länge som du har kunder så är också det ett bevis på att du gör allting rätt...

Jag tycker att du lugnt kan fortsätta att titulera dig som fotograf... och bildskapare...

Benny Ottosson sa...

Tack för dina tankar sinkadus!